søndag den 12. oktober 2008

Kim Leine, Valdemarsdag


Kim Leine stod højt på min liste for Kalak, så det var med en smule angst jeg gik i gang med denne - hans anden roman. Men min frygt var ganske ubegrundet, for sandelig om ikke han har gjort det igen. Skrevet en fantastisk roman som bygger på Kims egen families historie. I Valdemarsdag er det Kims farfar, Erik som skildres. Erik stak til søs som 13 årig, mest på flugt fra den indremissionske og frelsens hær far der dominerede hjemmet. Han fik hurtigt sin seksuelle debut blandt luderne i havnene rundt i verden og bliver iøvrigt meget hurtigt voksen. Derfor er han også både gift og har barn med den noget flamboyante Zenia. Erik beslutter, i afmagt, at han vil slå Zenias elsker ihjel.


Politirapporterne afslører bogens autencitet og giver en fin effekt til bogen. Den er skrevet som roman da Kim vel næppe kender Eriks specifikke tanker og færden, men det er yderst troværdigt. Endnu engang kan jeg kun anbefale at kaste sig over Leine, jeg venter allerede spændt på den næste.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar